کد خبر: 20824
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۶
image-20250916225420-1.jpeg

آیین نکوداشت هنرمندان انجمن صنفی لابراتوار فیلم با تأکید بر نقش حیاتی اما نادیده‌گرفته‌ شده هنرمندان در حالی برگزار شد که لابراتوار به عنوان "قلب تپنده سینما" و عوامل آن به عنوان "سربازان گمنام" توصیف شدند.

به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ آیین نکوداشت هنرمندان انجمن صنفی لابراتور فیلم سینمای ایران عصر امروز ۲۵ شهریور ماه در خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای میثم کریمی همراه بود، ابتدا محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیأت رئیسه خانه سینما، در سخنانی گفت: هنرمندان این عرصه به عنوان «سربازان گمنام» هستند، این هنرمندان به صورت جدی در سینما فعالیت می‌کنند، اما کمتر نامی از آنان برده می‌شود.

او به چالش دیجیتالی‌شدن سینما اشاره کرد و افزود: زمانی که بحث دیجیتال مطرح شد، اولین دغدغه همه ما تکلیف لابراتوارها بود. خوشبختانه بخش قابل‌توجهی از پیشکسوتان این حوزه با تغییرات کنار آمدند و خود را به پیشگامان این تحول تبدیل کردند.

وی قدردانی از زحمات چندین دهه آنان را وظیفه‌ای مهم خواند و گفت: بخش زیادی از افتخارات سینمای ما مدیون تلاش و پشتکار این عزیزان است.

در ادامه، زهرا زمانی -دبیر انجمن صنفی لابراتوار فیلم سینمایی ایران- این گردهمایی را نماد اهمیت «دل‌های صمیمی» اعضای این صنف دانست و بیان کرد: لابراتوار در تمام این سال‌ها بخش مهمی از فرآیند فیلمسازی بوده، اما متأسفانه اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال، ما خوشحالیم که توانسته‌ایم در خدمت سینمای ایران باشیم.

وی از محمدرضا بخت‌طالع به خاطر تلاش‌هایش در انسجام‌بخشی به این صنف تقدیر کرد و گفت: ایشان با شکیبایی والای خود توانستند همکاران ما را گرد هم آورده و صنفی منسجم تشکیل دهند.

زمانی در پایان با تشکر از حاضران افزود: امیدوارم در این روزگار خاکستری، حال دلمان همیشه خوب باشد.

در ادامه مراسم، ویدئویی از هنرمندان درگذشته حوزه لابراتوار فیلم پخش شد.

سپس هومان شیدرنگ -مدیر لابراتوار پیشگامان سینمای آریا- در سخنان کوتاهی گفت: من زمانی که لابراتور آنالوگ بود، در این حوزه تجربه داشته‌ام تا به امروز که به دیجیتال تبدیل شده است، در این‌ میان ما برای اینکه از آنالوگ به دیجیتال برسیم تلاش‌های بسیاری کردیم.

پس از آن با حضور حبیب ایل بیگی، مهدی شفیعی و اسماعیلی از فرامرز بیگ‌لو عضو استودیو پیشگامان سینمای آریا تجلیل شد.

در ادامه کلیپی از هوتن حق‌شناس از همکاران فرامرز بیگ‌لو پخش شد.

در ادامه محمدحسین فرج -مدیر دفتر توسعه فناوری، سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی، با بیان این که «کسانی که در لابراتور کار می‌کنند برای دل خودشان کار می‌کنند»، از عشق و فداکاری سازندگان فیلم در مواجهه با سختی‌های این عرصه تقدیر کرد.

فرج اظهار کرد: افراد در این صنعت، شبانه‌روزی و با عشق کار می‌کنند و تمام سختی‌ها را به جان می‌خرند. این عشق آنها اصلاً قابل وصف نیست.

وی با اشاره به اهمیت فناوری‌های آنالوگ و گذار تکنولوژیک در سینما، خاطرنشان کرد: اولین باری که یک فیلمساز نتیجه کار خود را پس از فرآیند لابراتوار می‌بیند، یک لحظه تکرارنشدنی و حسی است که نشان می‌دهد لابراتوار چقدر می‌تواند حتی بر احساس سازنده فیلم تأثیر بگذارد.

در ادامه کلیپی از لابراتور «خط فرضی» پخش شد و سپس نیما دبیرزاده مدیر این لابراتوار به روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی گفت: امیدوارم چنین اتفاق‌های خوب و ارزشمندی تداوم داشته باشد و شاهد برگزاری بیشتر اینگونه رویدادها باشیم.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران این مراسم افزود: از تمامی عزیزانی که با تلاش و همکاری خود امکان برگزاری این گردهمایی فرخنده را فراهم کردند، صمیمانه متشکرم.

سپس با حضور رضا اورنگ و هوشنگ گلمکانی از زهرا دولابی عضو لابراتور خط فرضی تجلیل شد.

پس از آن کلیپی از لابراتور «مجد» پخش و سپس از مدیران این لابراتور دعوت شد.

سپس محمد مجد در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم که بچه‌های جوان در این حوزه رشد کردند و امروز دانش جوانان در این حوزه خیلی خوب است.

در ادامه با حضور احمد امینی کارگردان و لادن طاهری (مدیر فیلم خانه ملی) از مهدی دشتوان فرهنگ، عضو لابراتور مجد تجلیل شد.

پس از آن از محمد ابراهیمی حاجت از پیشکسوتان عرصه لابراتور تجلیل شد که به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت.

سپس کلیپی از لابراتور «فام » پخش و با حضور فرهاد توحیدی، محمد طیب و پدرام عظیمی از صبا کریمی عضو لابراتور فام تجلیل شد.

پدرام عظیمی در سخنان کوتاهی گفت: کسانی که هنر یعنی فیلمبرداری و کارگردانی می‌خوانند دو واحد لابراتور ۱ و ۲ دارند و این نشان می‌دهد این حرفه چقدر مهم است که البته در سیستم سینما به این هنر بی‌توجهی شده است که ان شاءالله این مشکل هم حل خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر سینما به مثابه یک قلب است یکی از رگ‌های آن لابراتور است.

به گفته عظیمی؛ لابراتورهای آنالوگ غنی داریم که نیازمند است به تصاویر جدید تبدیل شود.

وی بیان کرد: یک اتفاق بزرگ در این صنف این است که یک پوسته‌اندازی کرده است و از تمام همکاران در این صنف تشکر دارم که به دانش این ‌حرفه افزوده‌اند.

سپس دانش‌اقباشاوی -کارگردان سینما- با اشاره به خاطراتی از دوران فیلمسازی آنالوگ، بر نقش حیاتی و اغلب نادیده گرفته‌شدهٔ لابراتوار در فرآیند ساخت فیلم اشاره کرد.

وی با بیان خاطره‌ای از اولین تجربهٔ خود در دانشگاه، حس دیدن اولین فریم ظاهر شده را «احساس جادو» توصیف کرد و سپس به شرح یکی از پیچیده‌ترین صحنه‌های فیلمبرداری در فیلم «دوئل» پرداخت و گفت: صحنهٔ حمله هواپیماها به ایستگاه قطار خرمشهر در این فیلم بسیار پیچیده بود. این صحنه را با ۵ دوربین، ۴۰۰ هنرور و عوامل بسیار و در فرصتی بسیار محدود ۴۵ دقیقه‌ای ضبط کردیم که اجرای آن به حدی پراسترس بود که پس از اتمام، همگی از حال رفتیم.

اقباشاوی با اشاره به تنش و نگرانی شدید گروه در روزهای انتظار برای دیدن نتیجه کار در لابراتوار، گفت: همه کارهایی که از کلمه شروع می‌شود، صحنه‌پردازی، دکوپاژ و حتی عناصر طبیعی، در نهایت به مواد خامی به نام لابراتوار می‌رسد.

وی با ادای احترام به لابراتوار که سال‌ها با مواد شیمیایی خطرناک سروکار داشتند، افزود: بعضی وقت‌ها ما واقعاً به عنوان دستیار ۲۰ دقیقه نمی‌توانستم در لابراتور از بوی آمونیاک بنشینم.

این کارگردان در پایان با مقایسهٔ دوران دیجیتال کنونی که دیگر آن مجاورت با مواد شیمیایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اما همان نگرانی‌ها برای کارگردان و گروه تولید همچنان وجود دارد.

پس از آن حمیدرضا بخت‌طالع -رئیس انجمن لابراتوار سینما- با بیان اینکه "عاشق سینما هستم"، به تشریح اهداف و رویکردهای جدید این انجمن پرداخت.

بخت‌طالع با اشاره به سابقه فعالیت خود از سال ۸۴ در سینما و عضویت در خانواده سینمای ایران از سال ۸۹، اظهار کرد: افتخار می‌کنم که مسئولیتی به من داده شد و همیشه اهدافی در ذهن داشتم. اولین هدفم این بود که بتوانیم به هم کمک کنیم و جایگاه اصلی لابراتوار را پیدا کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت بانوان در مدیریت انجمن افزود: سعی کردم محوریت را به صورت مطلق با آقایان نباشد و این اتفاق افتاد. در مجموعه شورای مرکزی، بانوان حضور دارند و امشب از دو تن از خانم‌ها تقدیر شد که برای من بسیار ارزشمند است.

رئیس انجمن لابراتوار با اشاره به ضرورت همراهی با تحولات دیجیتال گفت: پیشکسوتان عزیز ما باید تغییر را بپذیرند. اکنون سیستم دیجیتال سینمای ایران را داریم و باید از هنرمندان در استودیوهای دیجیتال حمایت کنیم تا به اهدافشان برسند.

بخت‌طالع در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از تعامل‌اش با حسین فرج (مدیر توسعه سازمان سینمایی) ادامه داد: چندین سال قبل رفتم و از آقای فرج خواستم تا برای تاسیس لابراتور به من کمک کنند اما ایشان گفت می‌توانم مجوز بدهم، اما دیدم واقعاً کار من نیست. تصمیم گرفتم امانتدار باشم و هر کاری از دستم برمی‌آید برای تک‌تک شما انجام دهم.

وی با اعلام همبستگی صنفی تأکید کرد: اکنون دیگر صحبت از دیجیتال نیست، ما یک خانواده به اسم خانواده سینمای ایران هستیم. از تک‌تک شما ممنونم که آمدید.

بخت‌طعال در پایان گفت: امیدوارم دست در دست هم دهیم تا به بهترین جایگاه ممکن برسیم.

در پایان این مراسم با حضور امیررضا معتمدی، حسین‌نژاد و مطمئن‌زاده از علی شعبانی عضو لابراتور روشنا تجلیل شد.

تقدیر از «سربازان گمنام» سینما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین‌ها